پالایش نفت اصفهان
تاریخ: 1398/10/09    
پروژه شبيه سازي اختلاط در تانك محصولات بنزين و ديزل پالايشگاه اصفهان با جت ميكسينگ پروژه شبيه سازي اختلاط در تانك محصولات بنزين و ديزل پالايشگاه اصفهان با  جت ميكسينگ
هدف از انجام اين پروژه، شبيه سازي اختلاط سيالات در مخازن فراورده هاي بنزين و گازوييل با تكنيك جت ميكسينگ است كه براي اولين بار در پالايشگاه اجرا مي شود.
       يكنواخت سازي مواد داخل مخازن و يا اختلاط كامل چند سيال در تانك, جلوگيري از رسوب گذاري، عدم تشكيل لايه هاي مختلف دمايي از مزاياي اين روش است. شركت پالايش نفت اصفهان  شبيه سازي اختلاط در تانك محصولات بنزين و ديزل را به وسيله جت ميكسينگ و با بهره مندي از  نرم افزارANSYS CFD  انجام مي دهد.
       رئيس پژوهش  وفناوري شركت پالايش نفت اصفهان با اعلام اين خبر،  عدم وجود قطعه متحرك، هزينه سرمايه گذاري پايين نسبت به ميكسر،مصرف انرژي كمتر، اختلاط كامل در تانك و عدم وجود منطقه مرده را محاسن اين تكنولوژي دانست.
        محسن مرادمند در اين زمينه گفت:  امروزه با توجه به توسعه¬ نرم¬افزارهاي حل عددي و شبيه سازي سيالات مانند ANSYS FLUENT ، نگرشي جديد در ارتباط با شبيه سازي به وجود آمده و باعث پيش بيني رفتار سيالات به صورت دقيق شده است  و بنابراين نيازي به انجام گزينه¬هاي مختلف و مشاهده نتايج در واحد نيست و مي توان در زمان بسيار كوتاه¬تر و با هزينه بسيار كمتري نتيجه عمليات را پيش بيني كرد.
       وي افزود:  نازل هاي اختلاط جتي سيالات، يكي از تكنولوژي هاي جديد اختلاط است كه مي تواند براي سيستم¬هاي پيوسته و ناپيوسته استفاده شود. اين نازل ها  به عنوان جايگزين كامل همزن هاي مكانيكي استفاده مي شود و در بسياري از موارد موجب نتايج اختلاط بهتري مي گردد.
             مرادمند همچنين مزاياي اين تكنولوژي را برشمرد و اظهار داشت: ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺟﺘﻲ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺰﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﮑﺎﻧﻴﮑﻲ ﺩﺍﺭند. ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻼﻁ ﺟﺘِﻲ ﻣﺨﺰﻥ، ﻫﻴﭻ شيء ﻣﺘﺤﺮﮐﻲ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺨﺰﻥ نيست  ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﺍﺭد. ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺟﺘﻲ ﺗﻨﻬﺎ تكيه  به جريان سيال در ورودي مخزن ، تعدادي ﻧﺎﺯل ﻭ مقداري ﮐﺎﺭ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ، بنابراين ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺳﺎﺧﺖ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﻧﺼﺐ ﺁﻥ ﺳﺎﺩﻩ است. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺰﻳﻨﻪ  نيز ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻭﻳﺴﮑﻮﺯﻳﺘﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ 1000cP  ﻭ همچنين ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺎﻧﮏ ﻫﺎﻱ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻬﺘﺮ  است، ﻛﺎﺭﺁﻳﻲ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻁ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺸﺨﺼﻪ¬ﻫﺎﻱ اين نازلهاست.
       وي در توضيح بيشتر نحوه استفاده از اين تكنولژي ادامه داد: جريان محركه (از طريق لوله اصلي هدر وارد نازل مي شود) و جريان مكش ( از طريق ايجاد خلا در اطراف منطقه ورود سيال محركه ايجاد مي شود) در قسمت اختلاط نازل مخلوط مي¬شود كه  اين كار باعث به وجود آمدن يك جريان تند سيال يكنواخت، مي گردد و در اثر ورود اين جريان ها به تانك سيال داخل آن به طور مرتب چرخش داشته و باعث يكدستي مخزن مي شود. اين پروژه به همت اداره مهندسي پالايش و اداره مخازن پالايشگاه و توسط شركت آتي انديشان بصير اجرا مي شود.
 
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به شركت پالايش نفت اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal